Цей підрозділ сайту присвячений такому екзотичному та рідкісному в наш час виду транспорту, як вузькоколійні залізниці. Вузькоколійна залізниця (вузькоколійка, далі за текстом скорочено вз) - це залізниця з шириною колії меншою за стандартну. Традиційно вузькоколійною вважається залізниця, відстань між рейками якої менша аніж прийнятий в Європі та багатьох інших країнах стандарт 1435 мм (стефенсонівська колія). Виходячи з цього, найбільш вузькоколійною країною можна вважати Японію, де практично всі залізничні магістралі мають ширину 1067мм (капська колія), їх протяжність становить 25315 кілометрів і тільки система надшвидкісних поїздів ''Шінкансен'' колію 1435мм.
На території Російської та Австро-Угорської імперій, а пізніше в СРСР вузькоколійки інтенсивно будувалися від кінця ХІХ до середини ХХ століття. Розвиток вузькоколійок зумовлювався їх перевагами у деяких випадках над широкою колією, основними з яких були:
- значно менші затрати на будівництво та утримання вузькоколійної залізниці порівняно з залізницею широкої колії; при невеликих швидкостях та навантаженні на колію вузькій колії необхідний мінімальний об'єм земляних робіт та зони відчуженння.
- завдяки легким рейкам та малому навантаженню на вісь є можливість прокласти колію у найбільш важкодоступні місця.
- спеціальний рухомий склад, який набагато легше обслуговувати в умовах недостатньої ремонтно-технічної бази.
Стандартною для вузькоколійок шириною колії на території колишнього СРСР є 750 мм. За своїми цільовими завданнями та підпорядкуванням вузькоколійки поділяться на такі основні типи: вз загального користування, лісовозні, торфовозні, сільськогосподарські, промислові (заводські, кар'єрні), дитячі залізниці, та ін.
Вузькоколійки загального користування - належали, як правило, центральному залізничному відомству держави (МПС, УЗ, РЖД) і призначались для перевезення пасажирів та вантажів у місця, до яких з тих чи інших причин прокладати широку колію було невигідно, або неможливо. На ці залізниці у повній мірі розповсюджуються усі норми і правила, що і на залізниці широкої колії. На даний момент в Україні збереглось три таких залізниці: Антонівка-Зрічне (Рівненська обл.), Виноградів-Хмільник-Берегове-Іршава (Закарпатська обл.) та Рудниця-Гайворон-Голованвськ (Вінницька, Кіровоградська обл.). На даний момент на цих залізницях здійснюється лише пасажирський рух.
Лісовозні вузькоколійки - використовувалися для вивозу деревини з місць лісопромислів, а також доставки туди робтників. До 60-х років ХХ ст. велика мережа лісовозних вз діяла в українських Карпатах, пізніше з переходом вивозу лісу на автомобільний транспорт майже всі вони були розібрані, решту ж знищили повені. До наших днів в Україні дожила лише одна лісовозка - Вигодська (гілка на Миндунок Солотвинський). У деяких випадках по лісовозних вз здійснювався і пасажирський рух, наприклад на вз Тересва - Усть-Чорна на Закарпатті.
Торфовозні - призначені для вивозу торфу з торфополів, де його видобувають. Свого часу для торфовибодувної промисловості була спроектована велика кількість різноманітної техніки, у т.ч. вузькоколійного рухомого складу, зокрема самохіднні електростанції ЕСУ1 та ЕСУ2, колієукладальний поїзд, експерементальні тепло-електровози та ін. В Україні є декілька торфовозних вузькоколійок, зокрема вз Стоянівського торфобрикетного заводу у Львівській області, також на Волині у Маневичах, Прилісному, Смизі.
Сільськогосподарські. Належали в основному цукрозаводам, призначення їх було вивозити з полів цукровий буряк. На даний час усі цукровозні вз в Україні розібрані.
Вузькоколійки промислових підприємств - доволі різноманітні за призначенням, використовуються для підвозу сировини, вивезення готової продукції, переміщення вантажів по території заводів та фабрик, тощо.
Дитячі залізниці - особливий тип вузькоколійок. Вони, як і вз загального користування належать центральному залізничному відомству країни і на них також розповсюджуються усі правила та норми великої залізниці. Розміщені вони в основному у великих містах в паркових зонах і призначені для ознайомлення дітей та підлітків з основами залізничної справи. В Україні є 9 дитячих залізниць у таких містах як Донецьк, Дніпропетровськ, Запоріжжя, Київ, Луцьк, Львів, Рівне, Ужгород, Харків.
Пік розвитку вузькоколійок в СРСР припав на середину ХХ століття. З 80-х років у зв'язку з активним розвитком автотранспорту поступово почався їх занепад. Велика кількість вз була розібрана, або перешита на широку колію. Розвал СРСР та економічна криза 90-х прискорили цей процес. На даний момент рентабельність вз за рідкими вийнятками нульова, оскільки левову частку в галузі перевезення пасажирів та вантажів у них відібрав автотранспорт. Так, українські вз загального користування (у нас їх три, це більше аніж у будь якій іншій республіці кол. СРСР) вже давно працюють у збиток, і над ними постійно висить Дамоклів меч закриття. Спасіння для вузької колії в наш час може прийти лише через туризм, як це зробили у прибалтійських країнах. В Україні також діють декілька туристичних проектів, найбільш успішний з них це ''Карпатський трамвай'', що вже п'ять років діє на Вигодській лісовозній залізниці на Івано-Франківщині. Також у карпатському селі Коростів на Львівщині громадським об'єднанням ''Асоціація збереження історичної спадщини залізниць України'' втілюється в життя проект по відновленню невеликої ділянки лісовозної вз Коростів-Демня-Сколе зі створенням там туристичної атракції. Хочеться сподіватися що завдяки зусиллям ентузіастів вузькоколійні залізниці не зникнуть з карти нашої держави, як ще один пережиток минулого, а займуть гідне місце серед культурної спадщини України, як це вже зробили у Литві, де вузькоколійки оголошені національним надбанням, а вузькоколійні паровоз Кч4 і тепловоз ТУ2 зображені на поштових марках.
 

____________________________________________________________________________________________________
 

© Пограничний О.Б

14.10.2009
 

 

Оберіть вузькоколійну залізницю:

 

 

 

Антонівка - Зарічне

 

 

 

Берегове - Хмільник, Виноградів-Закарпатський - Хмільник,

Хмільник - Іршава, Іршава - Кам'янка, Іршава - Кушниця

 

 

 

Хостинг от uCoz